Teimme tällä tekniiikalla kaksi työtä, toinen papereista oli syväkostutettu (yön yli vedessä) ja toinen pintakostutettu (kasteltiin ennen maalaamista). Työssä käytettiin peitevärejä (mutta myös vesivärit tai akvarellivärit käyvät), akvarellipaperia ja pullotussimustetta (mustaa).
Syväkostutettu (SK) paperi oli miellyttävämpi työstää, väri levittyi helposti ja muste levittyi kauniimmin SK-paperille. Pintakostutettu (PK) paperi ei mielestäni levittänyt väriä yhtä hyvin ja eirlinen kostuttaminen oli tarpeen sillä vesi haihtui melko nopeasti paperin pinnalta.
PK-paperilla odotin liian kauan ja paperi ehti kuivahtaa, jolloin muste levittyi osittain liikaa ja toisessa kohdassa ei ollenkaan (kuva: sinisävyinen). SK-paperilla taas musteen kanssa toiminen oli jo tutumpaa ja SK-paperille muste levittyi tasaisen hyvin ja levittymistä oli helpompi hallita.
Tällaisen yhdistelmätekniikan (peitevärit+muste) etuna on, että pystytään kokeilemaan yhteen työhön useampia tekniikoita ja psytytään lisäämään niin suurpiirteisempää maalausta musteen pikkutarkkaan jälkeen. Ongelmana koulusovellettavuudessa voi olla juuri musteen arvaamattomuus, josta lapsille voi tulla turhautumisen tunnetta. Paperin kostutusmenetelmä soveltuu kouluun mikäli on oikeanlaista peperia käytössä. Tekniikkana sekä muste että akvarellit soveltuvat alakouluun ja niiden yhdistäminen olisi oppilaista mehdollisesti hauskaa.
Syväkostutettu (SK) paperi oli miellyttävämpi työstää, väri levittyi helposti ja muste levittyi kauniimmin SK-paperille. Pintakostutettu (PK) paperi ei mielestäni levittänyt väriä yhtä hyvin ja eirlinen kostuttaminen oli tarpeen sillä vesi haihtui melko nopeasti paperin pinnalta.
PK-paperilla odotin liian kauan ja paperi ehti kuivahtaa, jolloin muste levittyi osittain liikaa ja toisessa kohdassa ei ollenkaan (kuva: sinisävyinen). SK-paperilla taas musteen kanssa toiminen oli jo tutumpaa ja SK-paperille muste levittyi tasaisen hyvin ja levittymistä oli helpompi hallita.
Tällaisen yhdistelmätekniikan (peitevärit+muste) etuna on, että pystytään kokeilemaan yhteen työhön useampia tekniikoita ja psytytään lisäämään niin suurpiirteisempää maalausta musteen pikkutarkkaan jälkeen. Ongelmana koulusovellettavuudessa voi olla juuri musteen arvaamattomuus, josta lapsille voi tulla turhautumisen tunnetta. Paperin kostutusmenetelmä soveltuu kouluun mikäli on oikeanlaista peperia käytössä. Tekniikkana sekä muste että akvarellit soveltuvat alakouluun ja niiden yhdistäminen olisi oppilaista mehdollisesti hauskaa.
Pintakostutettu työ |
Syväkostutettu työ |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti